9:00 - 18:00

Çalışma Saatlerimiz

05356433440

En İyi Hizmet İçin Bizi Arayın

LinkedIn

Instagram

Search
 

1 Yıldan Uzun Süreli Abonelik Sözleşmelerinin Geçersizliği

ÜNÜGÜR > Blog  > 1 Yıldan Uzun Süreli Abonelik Sözleşmelerinin Geçersizliği

1 Yıldan Uzun Süreli Abonelik Sözleşmelerinin Geçersizliği

Günümüzde birçok kullanıcı ve hizmet sağlayıcısı tarafından tercih edilebilen bir yöntem olan abonelik sözleşmelerinde yer alan taahhüt kavramını inceleyip hukuksal bağlamdaki karşılığının var olup olmadığına değineceğiz.

Öncelikle abonelik sözleşmesi, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 52. maddesinde tanımlandığı haliyle şu şekildedir: “Tüketicinin belirli bir mal veya hizmeti sürekli veya düzenli aralıklarla edinmesini sağlayan sözleşmedir.” Burada belirtilen şartlar tüketici tarafından alınan belirli bir ürün veya hizmet olmalı bu ürün veya hizmetin sürekli veya düzenli aralıklarla alınması gerekmektedir. Abonelik sözleşmesinin temel şartları bunlardır. Güncel hayatta sıklıkla kullanmış olduğumuz abonelik sözleşmeleri mevcut olabilir. Abonelik sözleşmeleri yazılı veya mesafeli şekillerde de kurulmuş olabilir. Ancak yazılı da olsa mesafeli de olsa sözleşmenin bağlayıcılığının olabilmesi için, sözleşmenin bir nüshasının yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile tüketiciye verilmesi zorunludur.

Abonelik sözleşmeleri içerisinde sözleşmenin sona erme tarihine kadar sözleşmenin feshedilmemesi durumunda, söz konusu abonelik sözleşmesinin belirsiz süreli hale dönüşeceği düzenlenmiş olsa bile bu madde geçersizdir. Tüketici aleyhine olarak yapılmış olan bu düzenlemenin tüketiciyi mağdur edebilecek olması sebebiyle böyle bir madde abonelik sözleşmelerinde yer alsa dahi itibar edilmez, geçersizdir. Sözleşmenin uzaması için Kanun’un aradığı şart sözleşme süresi içerisinde tüketicinin talebinin olmasıdır.

Abonelik Sözleşmelerinin Feshi

Abonelik sözleşmelerinin feshi tüketici ile hizmet veya ürün sağlayıcısının en çok karşı karşıya geldiği durumlardan biridir. Nitekim taahhüt olarak verilen sürelerin hangi durumlarda tüketiciyi bağlayacağı veya hangi durumlarda tüketicinin bu süreye uyma yükümlülüğünün olmadığı soruları akla gelmektedir.

Şayet abonelik sözleşmesi içerisinde belirtilen taahhüt süresi 1 yıldan az süreli ise, tüketicinin abonelik sözleşmesini feshedebilmesi için, tüketicinin hizmetten faydalanmasına engel olabilecek geçerli bir sebebin varlığı gerekmekte yahut hizmet sağlayıcısı veya satıcı tarafından sözleşme koşullarında değişiklik yapılması gerekmektedir. Günlük hayatta da sıkça duyulan cayma bedeli bu gibi sebeplerin varlığı halinde talep edilemez.

Şayet abonelik sözleşmesi içerisinde belirtilen taahhüt süresi 1 yıldan uzun süreli ise, tüketicinin abonelik sözleşmesini istediği zaman ve herhangi bir sebep göstermeksizin ve de ceza ödemeksizin fesih hakkı mevcuttur.

Şayet abonelik sözleşmesi içerisinde belirtilen taahhüt süresi belirsiz süreli ise, yukarıda izah ettiğimiz üzere böyle bir maddenin geçerli olmaması sebebiyle tüketicinin abonelik sözleşmesini istediği zaman ve herhangi bir sebep göstermeksizin ve de ceza ödemeksizin fesih hakkı mevcuttur.

Cayma Bedeli Nasıl Hesaplanır?

Cayma bedeli, tüketicinin herhangi bir haklı sebebe dayanmaksızın, taahhüt süresi bir yıldan uzun olmayan abonelik sözleşmesini tek taraflı olarak feshetmesi halinde gündeme gelecektir. Cayma bedeli hesaplanmasında şunlara dikkat edilir;

Tüketicinin abonelik sözleşmesi kapsamında almış olduğu ürün veya hizmetin abonelik sözleşmesi olmasa idi alacağı ücret arasındaki fark sözleşmenin sona erdiği tarihe kadar hesaplanır ve bu bedel cayma bedeli olarak tüketiciden talep edilebilir.

Tüketicinin abonelik sözleşmesi içerisinde taahhüt etmiş olduğu kalan sürede henüz ödenmemiş toplam bedelin daha düşük olması halinde ise ancak düşük olan bedel tüketiciden talep cayma bedeli olarak talep edilebilir.

Abonelik Sözleşmesinin Feshedilmesinin Sonuçları

Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin aboneliğe son verme isteğini yönetmelikle belirlenen süreler içinde yerine getirmekle yükümlüdür. Aboneliğin belirlenen süreler içinde sona erdirilmediği durumlarda, bu sürelerin bitiminden itibaren mal veya hizmetten yararlanılmış olsa dahi, tüketiciden herhangi bir bedel talep edilemez. Satıcı veya sağlayıcı, fesih bildiriminin hüküm ifade etmesinden itibaren on beş gün içinde tüketici tarafından ödenmiş olan ücretin geri kalan kısmını kesinti yapmaksızın iade etmekle yükümlüdür.

Bu yazımızda abonelik sözleşmelerinin genel hususlarına, taahhüt kavramının süresel bağlamdaki hukuksal karşılıklarına, cayma bedeline ve feshin sonuçlarına değinmiş bulunmaktayız. Ancak her olayın ve durumun kendine özgü noktaları barındırması sebebiyle hak kayıplarına uğramamanız ve hakkınızı elde etmeniz adına mutlaka alanında uzman avukatla görüşmenizi ve iyi bir tüketici hukuku avukatından hukuki danışmanlık almanızı tavsiye ederiz.

No Comments

Leave a Comment